mandag 4. mars 2013

Bakedag!

Ja, i går ble det litt baking. :) Hva er vel bedre enn å starte dagen med rykende ferske kanelsnurrer? Til de som måtte mene langtidsheving og tradisjonsbakst er slitsomt og tar lang tid, jeg utfordrer dere herved til å  lage rykende ferske kanelsnurrer før 08:30, og uten å måtte stå opp i otta!


Jeg prøvde for første gang oppskriten fra Gladere barn. Og jøye så gode de ble! Selv jeg som ikke er spesielt bevandret i bakstens verden fikk til disse, enkelt og greit! Eneste jeg har å utsette på denne oppskriften er mengden, selv med boller til frokost, mellommåltid og kvelds har vi mengder igjen! 4 hele brett ble det, til mine kollegaers store lykke som får smake i dag!

Men det holdt ikke med boller!
Jeg har lenge hatt lyst til å prøve en oppskrift på Kokoskjeks fra Sally Fallon sin bok "Eat fat, Lose fat" , og jeg må si resultatet ble supergodt! Selv om jeg ikke fulgte oppskriften slavisk slik den er beskrevet i boken. Sprø og gode kjeks, som dufter fantastisk!



Oppskrift Kokoskjeks Guttemamma-style:

- 1,5 kopp mandler
- 1/2 kopp kokosfett eller smør (bedre med kokosfett så får du maksimert den gode kokossmaken!)
- 1 kopp arrowroot
- 1/2 kopp sucanat, rapadura eller kokosblomstsukker
- 1/2 ts uraffinert salt
- skall fra en økologisk sitron
- 1 ts vaniljepulver
- 1/2 kopp kokosflak

Forvarm ovnen til 160grader. Kvern mandlene, og bland alt sammen til en passe klissete masse. juster eventuelt med fett eller smør. Rull til kuler på størrelse med en valnøtt og legg på smurt stekebrett. Stek i fem minutter, ta ut og press kulene ned med en gaffel. Stek i ca femten minutter til. La kjeksene avkjøles helt før du smaker eller rører de, og plasser i lufttett boks om det skulle ende med å bli noen til overs. Oppbevares i kjøleskap.


2 kommentarer:

  1. Hehe, du må jo skjønne at det er lurt med boller i frysen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, sant nok, men den er allerede full av lever, kraftbein, et halvt lam, fisk, smør og ost. ;) Trenger definitivt en fryser til!

      Slett