fredag 1. februar 2013

Her er årets matnyheter!

Jeg må ærlig innrømme jeg holdt på å le meg ihjel når jeg så artikkelen hos Nettavisen i dag.
Teksten

Sunnhet, opprinnelse og merking er stikkord for årets lanseringer. 

ble fornøyelig nok akkompagnert av et lite passende illustrasjonsfoto;

NYTT I BUTIKK: Glorifisering av norsk hverdagsliv og tradisjon skal friste forbrukere når nye produkter kommer i butikkhyllene i dag.

For hvor ble det av de sunne matvarene her? Av alt jeg klarer å identifisere i denne vognen er det ikke en eneste ting jeg ville servert barne mine eller andre jeg bryr meg om! Vel, for å være litt medgjørlig skal jeg gi ett "kanskje" for de uidentifiserbare frosne grønnsakene? Og etter å ha lest igjennom listen over de faktiske nyhetene lenger ned i artikkelen er jeg bare enda mer overbevist; det er noe dønn gæli med matkulturen i dette landet! Jeg klarer rett og slett ikke forstå at folk gladelig serverer seg selv og barna sine mengder av denne ferdigmaten, uansett hvor "sunn" den blir når de (endelig, litt applaus skal de få for dette!) fjerner MSG, skadelige oljer og andre ekle tilsetningsstoffer.

Smash-vafler, Stratos-muffins, Partydressing med tomat og basilikum eller kebabpizza?? Føles slikt virkelig sunt og naturlig for enkelte? Kan en eneste person rekke opp hånden etter å ha spist slikt og med hånden på hjertet si man føler man har tilført kroppen tilstrekkelig næring?

Jeg leste for ikke så lenge siden at de av oss som foretrekker skikkelig mat (ja, skikkelig mat, det er ikke tingene på bildet over) bør handle langs veggene i butikkene. Det er her vi finner fersk frukt og grønnsaker, eventuellte ferskvaredisker og andre tålelige ting. I midten finner man alle ferdiglagete og skadelige tørrvarer man bør styre unna.

Og jammen stemmer ikke dette! Nei, folkens, styr unna midtereolene i butikkene, oppsøk spesialbutikker som kan sitt fag, ta dere tid til å søke opp ekte og næringsrik mat! Og ta dere tid til å lage maten fra bunnen av! Da kan du være trygg på det du får i deg!

2 kommentarer:

  1. Så enig så enig. Har funnet ut at jeg må bare ta skylappene på og handle etter min egen pipe. Jeg har sytt og klaget på all søppelmaten i butikkene til min kjære holdt på å få fnatt og ba meg konsentrere meg om det JEG likte. Han hadde nok rett i det, men det er viktig å være bevisst i disse tider med raske og lettvinte løsninger som ikke har noen forbindelse til sunn og næringsrik mat.

    SvarSlett
  2. Absolutt! Mine skylapper er konstant på føler jeg, både med tanke på skrapet i butikkene og hva jeg ser andre dytter i seg, og ikke minst sine barn! Man får mase og mase etter skikkelige varer, gå foran med et godt eksempel hva gjelder råvarer og matlaging, og ikke minst bite i seg frustrasjonen over andres valg, så de ikke går rett i skyttergravene. ;)

    SvarSlett