tirsdag 2. april 2013

Se torsken, se torsken!

Så var påsken vel overstått, og hverdagen har kommet i gang. Kan nesten ikke tro at vi allerede er i april, denne vinteren har virkelig gått unna! Solen har begynt å varme, fuglekvitteret har kommet tilbake, og ikke minst er det herlig med såing, spiring og planlegging av sommerens skatter.

Påsken i år ble tilbragt på vestlandet, og da kommer man ikke utenom litt fisking!


Fangsten var absolutt godkjent, og i tillegg til fantastisk og timesfersk torsk til middag ble det såpass at jeg kunne lage fiskekaker dagen etter. Og jøye meg, de ble gode! Jeg brukte en blanding av torsk og hyse, og ikke særlig mye mer enn det egentlig. Har i lang tid irritert meg grønn over fiskekaker som nesten ikke inneholder fisk, så det var godt å kunne proppe barna med skikkelige saker! Og ikke minst var de latterlig enkle å lage!

Hjemmelagede fiskekaker:

- torsk og hyse, jeg brukte vel omtrent 1,5 kg renskåren filet
- masse gressløk
- 4 løk
- tomatsalt (oppskrift kommer, men tomatsalt er altså uraffinert havsalt med soltørkede tomater)
- ca 6 ss arrowroot

Byjente som jeg er hadde jeg aldri filetert fisk før (men sløying er jeg en jævel på! ;) ), så den delen toik heldigvis svigermor seg av. Filetene puttet vi i en fantastisk gammel kvern, all ære til mannen som bygget skikkelige muskler på all sveivingen!



Så ble det kvernede fiskekjøttet blandet med krydderet og arrowrooten, før de ble klappet til kaker med våte hender, og stekt i mengder ekte smør blandet med kokosolje.



Det ferdige resultatet ble faktisk ganske så flott å se på, og ikke minst fantastisk på smak!



Avskjæret ble brukt til nydelig fiskekraft, så nå blir det fiskesuppe i nærmeste fremtid. 
Hurra for havets fantastiske mat!


5 kommentarer:

  1. Så luksus med fersk og selvfisket fisk :-D Jeg lærte meg både sløying og filetering i fjor høst da vi fikk en del pir - da var jeg ganske stolt! Skal innrømme at jeg fortsatt syns det er superekkelt (og litt trist) med fisken som spreller i båten, så å ta livet av dem får noen andre ta seg av til jeg overkommer den frykten. Skal spare på fiskekakeoppskriften din :-)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg nekter å la de kveles i hjel. Her knekkes nakken så fort de er ombord,jeg vil gjøre lidelsen kortest mulig. Men mistenker det ikke er så mange som tenker slik dessverre.. Går veldig enkelt og greit når man har lært seg teknikken.

    SvarSlett
  3. Så heldige dere er som har fått vår! Vi holder på å snø inne her oppe i nord :) http://www.nordlys.no/nyheter/article6582356.ece

    Jeg leste et tidligere innlegg hos deg om den fermenterte fiskeoljen fra Tidsporten. Jeg har enda ikke fått meg til å bestille, siden jeg kvier meg litt for smaken. Men når Christer får inn neste ladning, så skal jeg bestille!

    Har du smakt flere varianter enn kanel? Jeg tenkte siden det har vist seg at vi har de samme smaksløkene :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, ikke helt vår ennå nei! Her i Rogaland er det bart og nydelig, vårblomstene titter frem. :) *gnir det inn* ;)

      Sjokoladevarianter falt ikke i smak hos meg, det er "transmaken" jeg ikke fikser. Kanelen går rett ned (med neseholding)og kan absolutt anbefales!

      Slett
    2. Takk takk :) Da går jeg for kanel!

      Er egentlig veldig glad i snø, og måker faktisk gladelig, så det er egentlig ikke så ille. Men syntes litt synd på postmannen :)

      Slett