fredag 19. april 2013

Salget av ferdigmat øker


Syntes det var svært trist å se at salget av ferdigmat har økt med 10% i Norge det siste året.
De siste månedene har salg av ferdiglagede supper og grøt økt 20-30%. Mon tro om dette korresponderer med lavere salgstall for frossenmat etter hestekjøtt-skandalene

Bruken av ferdigmat er størst i aldersgruppen 15-39, noe jeg syntes er ekstra urovekkende. Det er i denne aldersgruppen man finner de fleste småbarnsforeldre, og dermed vil det være en stor andel barn som daglig blir foret med det jeg enkelt og greit kaller "drittmat". Det vil si prosessert mat med lite næring, som i tillegg ofte blir klargjort på verst mulig måte hjemme hos forbrukeren. Ferdiggrøt i microen? Kan nesten ikke tenke meg noe verre å gi til barna mine.

Så hva kommer det av at dette markedet bare øker og øker? Er det fordi folk generelt ikke har kunnskap og mat og matlaging lenger? Tror de at de kan spise hva som helst sålenge de propper seg med syntetiske vitaminer en gang i blant? Eier de ikke smaksløker, eller er smaksløkene fordervet av all MSG'en opp igjennom? Bryr de seg ikke om hva barna spiser, leser de ikke på posene/boksene/pakkene? Er det for lite kunnskap, for lite vilje eller for lite interesse?

Jeg har bevisst utelatt tidsklemma-unnskyldningen. Den er ren bullshit, man får tid til det man vil få tid til. Hvis jeg kan ha jobben jeg har, to barn, hus og mann og likevel klare å lage all den tidkrevende tradisjonsmaten jeg gjør nekter jeg å tro det finnes mennesker der ute som ikke har tid til å lage en suppe fra bunnen av. 

Jeg ble enda mer skremt av å lese at Trygve Eklund, som har doktorgrad i konserveringsmidler, mener at ferdigmaten har fått et ufortjent dårlig rykte. Han mener industrimaten har vært med på å gi jevnere kvalitet og bedre folkehelse.

What? Jevnere kvalitet på hva? Smakstilsetningene? Folkehelsen har vel adri vært dårligene enn den er nå, hvordan kan han mene at den har blitt bedre av ferdigmat? Hvorfor finnes det ikke kritiske spørsmål fra journalistene i denne sammenhengen? Jeg vil se bevis for slike skremmende påstander! Påstander som syr puter under armene på alle som kjøper denne maten, i god tro om at de skal få superhelse. Folk som velger Nugattivarianter med minst sukker og tror barna blir friske. Folk som serverer ferdigsukret micro-grøt uten noe som helst næring, og dekker den med raffinert sukker. 

TV-kokk Frode Aga er heldigvis uenig og mener utviklingen er en tragedie. Jeg kunne ikke vært mer enig. Virkelig, virkelig trist er det. Han har hatt kunder på restauranten sin som har klaget på den hjemmelagede bearnéssausen og heller vil ha posesaus. Sinnsykt. Jeg hadde nektet å betale en krone om jeg fikk posesaus på en restaurant! Aga frykter at vi nå har den siste generasjonen som kan lage fårikål selv. Jeg er redd vi ser den siste generasjonen som vet hva fårikål er... 


4 kommentarer:

  1. Jeg er så enig. Vi har tid til det meste, bare man er interessert i å gjøre det. Et større problem kan være å ha en mann som ikke helt har skjønt det. Men heldigvis er det stort sett jeg som lager maten hjemme hos oss. Han kommer etter, men det går tregt :) Inspirerende blogg du har. Kom over den for litt siden. Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, har en slik mann selv, men han er heldigvis på gli! :)De kommer etterhvert. Tusen takk. :)

      Slett
  2. Vet du, jeg jobber som lærer i videregående skule og utdanner de som skal bli kokker. De elevene jeg har møtt i mange år nå kan heller ikke lage så mye mat, de liker den ferdigmatvarianten, de tørr ikke smake på for eksempel rå rødbete. De har vokst opp med foreldre som har fostret de opp på posemat fra Toro.
    Det har de gjort i den tro at det er ok for det sier helsemyndighetene.
    Bare søk til din skole/barnehage og hør med de fleste foreldre der, mange mangler den generelle kunnskap på å lage mat fra grunnen av dessverre.
    Dessuten er det jo så mye sukker i disse ferdigproduktene, og sukker er jo avhengighetsskapende.
    Har faktisk 18 år gamle elever som skal bli kokker som spiser sjokomelk/brus og tinedessertene/boller til frokost. Og de er morgendagens kokker.......Skremmende

    Vh Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Skremmende, trist og tragisk! Håper du får banket litt matvett inn i skallene deres underveis!

      Slett