mandag 15. april 2013

Gladnyhet fra Mattilsynet!

For en stund tilbake sendte jeg en e-post til mattilsynet, for å spørre om begrunnelsen for å nekte import av dessicated liver. og i dag fikk jeg et skikkelig gladsvar!

Hei, beklager at det har tatt noe tid å besvare din henvendelse. Nå er det kommet en regelendring gjeldene fra 1.3.2013 som gjør det mulig å importere animalske produketer fra tredjeland. Minner om Tollvesenet som har begrensinger på mengde og at det er andre regler for kommersiell import.

Så endelig kan vi igjen importere fra Radiant Life! Hurra!



Fra Mattilsynets sine nettsider:


EU-Kommisjonen har åpnet for import av biltong/tørket kjøtt fra visse deler av Brasil.
Import fra tredjeland av kjøttprodukter, behandlede mager, blærer og tarmer til EØS-området er regulert i vedtak 2007/777/EF.
EU-Kommisjonen har i vedtak 2013/104/EU gjort endringer i tredjelandslisten i 2007/777/EF vedlegg II del III slik at det kan importeres biltong/tørket kjøtt som har gjennomgått nærmere angitt behandling fra et nærmere angitt område i Brasil.
Mattilsynet har, på bakgrunn av kommisjonens vedtak 2013/104/EU, gjort endringer i forskrift 10. september 2009 nr. 1186 om import av tilberedt kjøtt, kjøttprodukter, behandlede mager, blærer og tarmer fra tredjestater, ved at tredjelandslisten som følger av forskriften vedlegg III er endret.
Endringsforskriften trer i kraft straks. Forskriften er fastsatt blant annet med hjemmel i matloven § 23 tredje ledd som gir Mattilsynet myndighet til av hensyn til Norges internasjonale forpliktelser å fastsette, endre og oppheve tidsbegrensede forskrifter uten forutgående høring. 

11 kommentarer:

  1. Svar
    1. Spot on! :D Nå skal mailes til radiant Life og be de åpne for salg til Norge igjen!

      Slett
    2. Jeg prøvde å bestille nå nettopp - har fått mail om at de skal avgjøre om de åpner for salg igjen i løpet av de neste 30 dagene... Vil ikke vente, men så lenge de åpner for salg er jeg happy. Krysser fingrene!

      Slett
  2. Hurra!!!! Vet du hvor mange bokser man kan bestille om gangen?Ane

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det vet jeg ikke.. Skal sende en mail og sjekke jeg. :)

      Slett
  3. Hurra! rakk aldri å bestille dette før de sluttet å sende til Norge, stor skuffelse! Håper du oppdaterer om evt svar fra dem, om når man kan bestille igjen? :)

    Lise

    SvarSlett
  4. Har du opplevd at gelatin fra iherb har blitt stoppet? Gjelder dette også som kjøttprodukt? Virker som de kan velge litt selv, står jo fortsatt på mattilsynet at det er ulovlig med import fra land utenfor EU?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Nei, det har jeg aldri opplevd! :)

      Slett
  5. Dette var gode nyheter :) Jeg klarte å få til en bestilling, men ved den neste bestillingen fikk jeg meldingen om stopp til Norge. Nå kan jeg jo slutte å "gnite" på kapslene og begynne å hive innpå igjen :) Jeg bestilte 3 bokser første gangen og det gikk bra. Tror jeg fortsetter med det. Klarer ikke helt dette med rå lever.

    SvarSlett
  6. Hilde Berendtsen24. juni 2013 kl. 11:21

    Hei. Det er ikke lov å importere kjøtt- og kjøttprodukter privat fra land utenom EU/EØS. Slik import må følge strenge regler: komme fra godkjent område i Brasil, ha medfølgende helsesertifikat fra myndightene i Brasil og være behandlet tilsvarende 80 gr. gjennom hele produktet. Dessuten må det innom en veterinær grensekontroll, hvor jeg jobber. Så selvom deler av Brasil er godkjent for eksport av denne type produkt, er det ikke bare for privatpersoner å sette i gang import uten å følge regelverket. Les beslutning 2007/777 på EUR-lex.

    SvarSlett
  7. Hei, dette er altså lever i kapselform fra gresspisende kuer? Jeg har akkurat begynt å peile meg inn på tradisjonskosten, og har tenkt på å lage hjemmelaget leverpostei selv. Den leveren jeg har fått tak i er kyllinglever fra Holte. Men selv om denne er økologisk, er jo kyllingene foret på soya. Er derfor skeptisk til dette også. Men disse kapslene ser jo bra ut! Er det mulig i Norge (Oslo), å få tak i ordentlig "vill" lever egentlig? Har en gutt på 8 mnd, kan jeg evt gi ham også innholdet fra disse kapslene?
    takk for svar, og fin blogg!!

    SvarSlett