fredag 23. november 2012

Mitt første surdeigsbrød!

Mitt første surdegsbrød noensinne er ferdig, og det smaker fantastisk! Jeg skal unnlate å skryte av formen på brødet, men i mangel på passende brødform ble det i allefall godkjent i mine øyne. Nå står brød nummer to til heving, og skal årenes i morgen tidlig. Overentusiastisk som jeg er har jeg ikke laget mindre enn tre (!) forskjellge surdeiger, så i morgen blir det San Fransisco- variant laget på fint mel. Bildet viser grovt brød, gjæret fra aprikossyltetøy. Tredje deigen startet på jordbær og bringebærmos som stod noen dager for lenge, og lukter herlig! Tenker det blir matpakken til barna på mandag.  Underveis i surdeigsstartingen har jeg brukt den overskytende deigen til det som av barn og mann ble betegnet på verdens beste pannekaker. Oppskrift på disse kommer senere. God helg!


2 kommentarer:

  1. Det så godt ut! Surdeigsbrød er helt supert! Å pleie surdeigen og bli belønnet med flotte og næringsrike brød , gir meg en ekstra dimensjon innen brødbaking :-)

    SvarSlett
  2. Å ja, surdeigsbaking er en ny verden for meg, men himmel som jeg liker meg der! Tydelig familien setter pris på disse brødene også, nå er deigen til brød nummer 5 satt.

    SvarSlett